2 september Groeter lichtjesavond en lampionoptocht

Vrijdag 2 september organiseert de dorpsvereniging Groet wederom de lichtjesavond en
lampionoptocht. Na enkele jaren van onderbreking door de corona maatregelen wordt dit
evenement dit jaar voor de 62 e keer gehouden. Een rijke traditie die door velen wordt meebeleefd en altijd wordt gehouden op de eerste vrijdag nadat de scholen weer zijn begonnen.
Wij hebben in ieder geval de Muziekvereniging Kunstzin Julianadorp, de Showband Heiloo en het Trompetterkorps Alkmaar kunnen contracteren voor deelname aan de optocht. Tevens zijn we nog in gesprek met “de ongeremde gasten” om op diverse plaatsen in het dorp het kijkerspubliek te vermaken en die afsluitend nog een optreden zullen verzorgen bij café Mereboer.

De start van de optocht is om 21:00 uur en het vertrek is vanaf het grote parkeerterrein in Groet.

Natuurlijk lopen de kinderen weer mee met mooi versierde bolderwagens, fietsen, of andere verrassende verschijningen. Het merendeel van de tuinen in Groet zal feestelijk verlicht zijn en in veel gevallen is het voor de Groeters een feest dat met familie en vrienden gevierd wordt.

De route die door het dorp wordt afgelegd is als volgt:
Vertrek parkeerterrein Groet, linksaf Scholeksterstraat, linksaf Kievitslaan, rechtsaf Ganzepad, linksaf Kiekendief, rechtsaf Houtsniplaan, linksaf Gruttoweg, rechtsaf Bergeendstraat, rechtsaf Reigerweg, linksaf Meeuwenlaan, linksaf Heereweg, rechtsaf Wagemakersweg, rechtsaf Achterweg en ten slotte de aankomst op de Kerkbrink.

De afsluiting van dit evenement vindt plaats op de Kerkbrink waar de deelnemende korpsen nog een taptoe zullen verzorgen en het kerkje met een lichtshow in de schijnwerpers zal worden gezet.

Aan alle deelnemende kinderen zal een zakje chips worden uitgedeeld en voor de leden van de deelnemende korpsen zijn er flesjes water beschikbaar.

Nieuwe expositie in Commer-in van Trudy Munter van Kampen

Van jongs af aan heeft Trudy een fascinatie met de natuur.  Hout, klei en steen geven haar inspiratie om te creëren.

In de jaren 70 heeft zij een 3-jarige cursus gevolgd ‘creatieve handvaardigheid’.

Begin 2000 een aantal jaren les gehad in Bergen bij Jeroen van der Leeden (zoon van  Gerard van der Leeden).  Werken met klei en was, en met model om de houding en uitdrukking in een beeld te vormen. Zij heeft goed leren kijken ,met als uitgangspunt wat het beeld moet uitstralen.

Sinds 2014 is zij gaan beeldhouwen in steen, serpentijn, albast, Kisii stone, marmer enz. Vaak laat zij zich leiden door de vorm van de steen, meestal figuratief, mens en dier.

Steeds weer is het een verrassing, welke kleuren en tekening er in de ruwe steen komen. Zij heeeft zich aangesloten bij een beeldhouw groep, leden leren en stimuleren elkaar.

Elke week 1 dag beeldhouwen bij Steengoed filiaal in Anna Paulowna.  Werkplaats en winkel, om tussen de stenen te hakken.

En nu in eigen dorp,  exposeren

vanaf 13 aug. t/m 28 sept. 2022 in ‘Commer-in’

Kerkbrink 6  1873 HH Groet.